Japan 2012

van 15 tot 24 november verblijven wij weer in japan, om daar voor u de mooiste koi te kunnen selecteren.voor zoekopdrachten kunt u mailen of bellen via skype  koi.centrum.veenendaal U kunt ons hier volgen tijdens onze koi hunting.

Inmiddels zijn wij vertrokken naar schiphol om daar aan onze lange reis te beginnen naar japan (wachten wachten en wachten)

Dag1.

Wij zijn inmiddels aangekomen op onze bestemming. Alles liep voorspoedig en zat erg mee zowel vlucht als treinreis.Bij aankomst bij het hotel snel de koffers afleveren en nog even een paar kwekers af om een indruk te krijgen. We zijn ondere andere bij Myiashi, Yagenji, Hirasin, en  Takatatsu langs geweest. Bij Yagenji was er al             heel veel verkocht, maar zaten toch zeker ook nog wel wat vissen die de moeite zijn om nog een keer voor terug te komen. Bij de rest van de kwekers hebben we een kleine indruk gekregen van wat er nog zwemt en dit bied zeker perspectief voor de komende week. Geef vooral nog uw wensen door zodat we gericht kunnen zoeken naar de koi die u het liefst hebben wilt.

Koi groeten uit Niigata.

jap12-3-_1-JPG.jpg jap12-2-JPG.jpg jap12-1-JPG.jpg jap12-4-JPG.jpg 4_th_1.jpg

Dag 2.

Vandaag begonnen wij bij marusho een goede kleine kweker met erg mooie koi. helaas was hij niet aanwezig hier komen wij dus zeker deze week nog eens om een box nisai te selecteren. Daarna zijn we doorgereden naar Maruju. Daar hadden we te horen gekregen dat er 35 stuks yonsai gosanke voor een hele mooie prijs overgekocht konden worden. Deze vissen zitten qua size tussen de 65 en 80 cm. Dit laten we nog even bezinken dit zouden wij dan kunnen kopen met enkele andere dealers samen. Daarna verder naar torazo. Deze kohaku kweker heeft schitterende kohaku zwemmen voor behoorlijke prijzen dus dat laten we nog even links liggen is is wel echt de top. Toen verder naar Yamajyu een shusui en ochiba kweker in uitstek. helaas was deze man niet thuis maar toch snel even vast gekeken wat er rond zwom. de loopplanken zijn hier erg oud en onze gids heeft een maatje meer hilarisch genoeg belande hij in het bassin. Snel naar hirasawa die zit om de hoek om ons af te zetten zodat hij even drogen kleren kon halen in het hotel en wij vast konden kijken in de bassins. hier zit dus erg veel vis van diverse kwaliteiten. hier selecteren wij een box small nisai van 30/35cm erg goede vis. deze komen ook daarom naar veenendaal. Nu dan beginnen onze buikjes te rommelen en nemen onderweg snel even een restaurantje voor een lekkere vulling. Door in de mooie bergen hier naar tanaka een kweker voor tancho, helaas was hier niet te slagen omdat alles al was verkocht in de bassins. nu was het al eind van de middag en is het hier erg snel donker dus toch maar weer terug naar ons hotel. Morgen op de planning Nagoshi een kweker hier 200km vandaan daar moet erg goede vis gosanke zitten voor een redelijke prijs  hier dus morgen meer over.

Sayonara   Teus en Peter

DSC_2428-JPG.jpg DSC_2431-JPG.jpg DSC_2444-JPG.jpg DSC_2452-JPG.jpg DSC_2462-JPG.jpg DSC_2442-JPG.jpg DSC_2451-JPG.jpg DSC_2432-JPG.jpg DSC_2459-JPG.jpg

Dag 3.

Nagoshi dag: Vandaag vroeg op, want we moesten vandaag ver reizen. Na het ontbijt zijn we de auto ingestapt om vervolgens ruim anderhalf uur te rijden naar de kweker Nagoshi. We zijn langs de kustlijn op gereden naar de plaats van bestemming en dan word toch wel duidelijk hoe indrukwekkend dit land eigelijk is. Aan de ene kant schitterende natuur en aan de andere kant de bende die Japanners bouwen noemen. Aangekomen bij Nagoshi zijn we direct gaan bowlen, want door de beroerde kwaliteit van het water was er weinig te zeggen van de kwaliteit van de vissen zolang ze onder water zwommen. Zodra de eerste vissen in de bowl zaten wisten we zeker dat we hier een hele leuke dag gingen beleven, want wat een kwaliteit zwemt hier rond. Schitterende gosanke (Kohaku, Showa, Sanke). Hier hebben we de hele ochtend staan selecteren op diverse nisai van +/- 50cm. Daarnaast is er ook nog een mooie yonsai kohaku aangekocht van 70 cm. Na al dit selecteren wilde we alleen nog maar meer bowlen, maar we waren behoorlijk verkleumd geraakt door het ontzettend gure weer hier. Het is waterkoud met regen. De kweker nodigde ons uit om met hem lekker een hapje te eten in het restaurant om de hoek. Dit was voor hem een blijk van waardering dat wij zover zijn komen rijden om hem een bezoek te brengen. Na de lekkere maaltijd weer aan de arbeid. Wederom werden weer een aantal forse nisai en sansai tot 65cm tevoorschijn gehaald om vervolgens door ons aangekocht te worden. Aan het eind van de dag hebben we nog een twintigtal jong nisai mix aangekocht ( kohaku, sanke, shiro, yamabuki) allemaal rond de 25/30 cm. Uiteindelijk was het niet de bedoeling om hier de hele dag te vertoeven, maar aangezien er zo;n ruime keuze was en van goede kwaliteit hebben we goed de tijd genomen om een aantal heel mooie koi uit te zoeken die zeer snel in Veenendaal te bezichtigen zijn. Voor nu eindigt de dag met avondeten. En morgen weer een nieuwe dag met hopelijk nog meer mooie vissen in het vooruitzicht.

Koi Groeten uit Niigata

Teus en Peter

PB180004-JPG.jpg DSC_2527-JPG.jpg DSC_2514-JPG.jpg DSC_2535-JPG.jpg DSC_2503-JPG.jpg DSC_2499-JPG.jpg DSC_2504-JPG.jpg DSC_2510-JPG.jpg DSC_2487-JPG.jpg DSC_2524-JPG.jpg DSC_2532-JPG.jpg DSC_2492-JPG.jpg DSC_2521-JPG.jpg PB180011-JPG.jpg

Dag 4.

Hallo allemaal weer een verslag vanuit japan. naar alle regen komt zonneschijn het was vanmorgen prachtig weer zo ook de rest van de dag, dus een mooie dag om op pad te gaan. Vandaag zijn wij de bergen in geweest om daar diverse kwekers aan te doen. kwekers als shinoda, masaki, conias, marusaka, choguru, kase, katsumi, ikarashi, koda, .... Aangekomen bij de eerste kweker zijn wij even de bassins afgegaan om te kijken  of daar wat voor ons zou zwemmen maar helaas  niet wat wij zochten. Verder naar de volgende kweker Shinoda  zeer mooie doitsu maar daar is ook de prijs naar, shinoda is ook een kweker voor de Hi utsuri er zwemt een bassin vol met hi utsuri van +/- 75 tot 95 cm erg groot dus en wat een mooi gezicht. Helaas kunnen wij hier niks vinden en stappen wij weer in de auto. Aangekomen bij masaki (deze kweker houd eind van het jaar op vanwege zijn pensioen) kijken wij ook daar in de bassins maar daar is al veel verkocht. gelukkig neemt hij ons mee naar boven op de berg want daar staat nog een vishuis, hier zaten vooral nisai asagi en shiro utsuri. voor een klant hebben wij snel nog een bowl geselecteerd en vervolgde onze reis naar de volgende kweker. Hiroi Koi farm (conias) erg mooie vissen zwemmen hier, hier heb ik vissen gezien  voor een klant maar er was niemand aanwezig dus bowlen was dan geen optie. morgen gaan we hier nog even terug en zal ik een foto sturen naar desbetreffende klant. inmiddels is het tegen de middag en doen wij even een restaurantje aan om snel wat te eten, hierna hebben we afgesproken met Koda. om bij koda te komen moet je de bovenop de berg zijn vanaf hier een prachtig uitzicht over het dal dus snel even een paar foto`s. Na koda zijn we door gereden naar Hirasawa om te zoeken naar kleine nisai voor schappelijke prijzen voor in de winkel. Wat alleen het probleem is waar we continu tegenaan lopen is dat de prijzen voor vis steeds verder de pan uitrijzen. Sommige kwekers hanteren prijzen waar je stijl van achterover slaat. Het vreemde is ook dat de bakken bij de meesten nog stampensvol zitten, maar dat schijnt de meesten niet te deren, want onderhandelen over prijzen is niet echt aan de orde. Maar verder met de dag na hirasawa zijn we door gereden naar ikarashi om daar nog te zoeken naar kleine nisai, maar de kwaliteit van koda was beter dan van deze kweker dus waarschijnlijk gaan we daar van de week nog een box maken. Vanavond heeft Peter samen met de gids nog een 35 tal koi gefotograveerd van 50 cm tot 82 cm bij de kweker voornamelijk kohaku, sanke, showa. Dit was een leuke ervaring, want een kohaku van 82 cm zie je niet elke dag in de meetbak zwemmen. Morgen gaan we weer op pad en hopen we te kunnen slagen in de zoektocht naar vis voor onze klanten die reeds hun wensen aan ons kenbaar hebben gemaakt en natuurlijk om de bakken in de winkel weer te voorzien van nieuwe vissen. Dus voor nu gaan we zometeen  lekker happen en horen jullie morgen weer van ons.

Koigroeten uit Niigata

Teus en Peter

DSC_2561-JPG.jpg DSC_2549-JPG.jpg DSC_2539-JPG.jpg DSC_2554-JPG.jpg DSC_2564-JPG.jpg DSC_2559-JPG.jpg

Dag 5.

Vandaag begonnen wij bij de kweker Marudo hier vindt je goede kwaliteit gosanke en jumbo koi 90 tot 105cm zijn hier normaal. pff wat een beesten zijn dat, hier is een chagoi gebowlt van 97cm voor een mogelijke klant die eerst een foto wil ontvangen om te kunnen beslissen. Wij nemen afscheid van mr. hirasawa en vertrekken naar kweker Kano. Deze kweker heeft niet wat wij zoeken dus maar weer in de auto om verder de berg op  te rijden, om toch nog ergens een box te selecteren van goede kwaliteit voor onze winkel.  Diverse kwekers hebben wij aangedaan waar wij niet konden slagen dit door de prijs of de kwaliteit van de Koi. Ook het weer is op zn zachtst gezegd belabberd. Het regent hier continu en is waterkoud dit maakt ook het selecteren behoorlijk lastig daar er veel kwekers verkoopbakken buiten hebben liggen. In bewegend water is het onmogelijk vis te bekijken en van de regen ben je hier binnen no time doorweekt. Na de hele ochtend rondjes rijden en van de ene teleurstelling in de andere te zijn gevallen zijn we maar gaan eten. Daar zijn we rustig op een rijtje gaan zetten welke kweker voor ons nog interessant was om nog een bezoekje te brengen. De schifting werd erg dun, maar we konden er nog een paar verzinnen waaronder de kweker Sakazume. Deze kweker had toevallig exact zitten wat wij zochten dus dat werd bowlen. Hier hebben we een hele strakke mix van yamato nishiki, Door het slechte weer zijn wij gereden naar hirasawa (marusai koi farm) om hier nog wat boxen samen te stellen. Hier kochten wij een mooie mix nisai van oa, asagi,matsuba,showa,aka matsuba...... een nisai chagoi van 60cm een shusui nisai van 53cm een kigoi sansai van 65cm en een chagoi van 64cm deze zullen met ons meereizen naar veenendaal.

groeten uit niigata

Teus en peter

DSC_2599-JPG.jpg DSC_2614-JPG.jpg DSC_2581-JPG.jpg DSC_2609-JPG.jpg DSC_2570-JPG.jpg DSC_2574-JPG.jpg DSC_2585-JPG.jpg

Dag 6.

Konichiwa!!

Vanmorgen zijn we weer de bergen in gereden richting een aantal kwekers. We zijn oa naar aoki, miaschi, torazo sakazume geweest. Dit om nog te zoeken naar een aantal  boxen ,leuke frisse mix aan te kopen voor de winkel. Bij aoki zat mooie vis, maar hij was niet thuis dus misschien gaan we daar morgen nog even heen.  Daarna wilde we weer terug naar nagoschi toe, want zijn vissen  zijn erg in de smaak gevallen, maar helaas ook hij was niet aanwezig dus dat ging niet op. De gids wist te meldden dat er in het plaatsje koide (45 min rijden) nog een kweker zat genaamd takahasi. Daar aangekomen had deze hele leuke doitsu nisai zitten waaronder doitsu kohaku, sanke, shusui. Hier hebben we 2 boxen van gebowld en na selectie gekocht. Daarna nog even gauw met de kweker op de foto. Toen zijn we nog even bij de jumbokoi van marusei koifarm wezen kijken. Hier zwemmen chagoi,kigoi,karashigoi, asagi.... allemaal vanaf 75 cm tot 90+ cm. Deze vissen zijn van gigantische waarde en zwemmen allemaal in bassins naast de openbare weg. Er is hier verder geen enkele vorm van beveiliging en medewerkers of eigenaren zijn niet aanwezig. Dit zou je in Nederland niet hoeven te proberen... Na dit jumbo geweld even gegeten in het restaurant en toen door naar yamaju. Hier heeft een reisgenoot nog 2 ochiba aangeschaft. Een andere reisgenoot had al vissen aangekocht hier en wilde nog 5 tossai van 8/12 cm kopen. Hij vroeg of deze vissen in de box mee konden van de andere vissen en dit kon enkel de tosai waren nog niet geslecteerd door de kweker. Hij wilde dit wel doen door 5 van zijn beste koi uit te zoeken. Hij vroeg hier slechts 500 euro per stuk voor... Hoezo hoge prijzen?!?! Het visje is gauw terug gezet en we hebben er nog hard om moeten lachen. Daarna door naar nagashima. Hier doen we graag zaken mee, maar de kwaliteit was erg slecht dus gauw rechtsomkeert gemaakt en naar het hotel gereden. De tijd gaat hard, want morgen is de laatste dag hier in Niigata. We gaan morgen nog even de laatste dingetjes regelen en daarna souvenirs kopen voor thuis. Dan reizen we af naar Narita om daar nog een park te bezoeken en ons voor te bereiden op de reis terug. Terugkijkend op deze reis is duidelijk geworden dat de prijzen nog hoge zijn dan vorig jaar en we nog beter moesten zoeken naar goede kwaliteit, maar uiteindelijk zijn we daar goed in geslaagd. Morgen plaatsen we het laatste dagverslag. Voor nu gaan we opfrissen en eten.

Groeten Teus en Peter

DSC_2719-JPG.jpg DSC_2698-JPG.jpg DSC_2696_1-JPG.jpg DSC_2664-JPG.jpg DSC_2716-JPG.jpg DSC_2711-JPG.jpg DSC_2669-JPG.jpg DSC_2646-JPG.jpg DSC_2649-JPG.jpg DSC_2705-JPG.jpg DSC_2674-JPG.jpg DSC_2672-JPG.jpg DSC_2702-JPG.jpg

Dag 7.

Vandaag een dag om alle zoekopdrachten te vervullen. begonnen zijn we bij aoki kweker van oa. goshiki en metalic koi alleen hier konden we over de prijs niet eens worden. door gegaan naar marujo tanaka hier moesten we  nog een foto maken van een koi voor een klant en deze tevens bevestigen. Ik zocht nog wat speciale vissen oa. doitsu showa, goshiki deze hebben we dan ook geselecteerd bij conias 2 zeer mooie HQ goshiki en doitsu showa komen naar veenendaal. het was overal al met al toch stevig onderhandelen om de aankopen te kunnen doen. Nog even snel naar koda hier kocht onze reisgenoot nog snel een box goshiki,hariwake,chagoi van een goede kwaliteit. Bij diverse kwekers hebben wij nog afscheid genomen om laat in de middag te vertrekken naar narita. inmiddels zijn wij aangekomen in narita en gaan vanaf hier onze reis morgen verder aanvangen richting nederland.  Voor een ieder die heeft meegelezen danken wij u hiervoor en hopen dat wij voldoende verslag  hebben gedaan van al onze aankopen. morgen begint onze reis terug naar nederland en wij hopen de vissen eind deze maand af te halen op schiphol, dit is ons laatste verslag  maar vanuit hier bedankt voor het lezen en wij hopen u spoedig onze nieuwe aankopen te tonen..

Groeten Teus en Peter

DSC_2797-JPG.jpg DSC_2788-JPG.jpg DSC_2734-JPG.jpg DSC_2793-JPG.jpg DSC_2722-JPG.jpg DSC_2803-JPG.jpg DSC_2724-JPG.jpg DSC_2764-JPG.jpg DSC_2781-JPG.jpg

Dag 8.

Naar een lange reis vermoeid maar voldaan zijn wij weer aangekomen in nederland. terug kijkend was het weer een gezellige week en hebben we leuke aankopen kunnen doen. De nieuwe aankopen worden as. zaterdag verwacht en zullen dan een week later te bezichtigen zijn in onze winkel. Tevens zijn er enkele jumbo koi aangekocht dus heb je interesse wees er dan snel bij. Bedankt voor het volgen van ons verslag en tot ziens weer in de winkel.